Etanol - framtidens drivmedel?

05.04.2014 15:39

Som lycklig ägare till en bensin/etanol driven Saab 93 kan jag konstatera efter dagens tankning till literpriset 9,14 SEK att kombinationen bensin/etanol saknar konkurrens gällande miljöeffekt och totalkostnad för bilägandet.

Centerpartiet och miljöpartiet drev i det tidiga 2000-talet en linje för att skynda på utbyggnaden av tankställen för alternativa bränslen, den sk pumplagen. Andemeningen i lagen var att alla drivmedelsförsäljare skulle kunna erbjuda minst ett alternativt bränsle och detta blev framförallt etanol. Vid 2010 kunde konstateras att infrastrukturen för etanoltankställen var på god väg att uppfyllas varvid plötsligt centern och riksdagen i stort tog sin hand från detta biobränsle trots dess fördelar och låga koldioxidutsläpp.I stället skulle snåla dieselar (fossilt bränsle) bli den nya miljöbilen i Sverige och de flesta biltillverkare tog nu bort bensin/etanolmotorer i produktutbudet succesivt.

En ny förvirrad miljöbilsklassning togs fram som beräknas på bilens vikt kontra förbrukning och reell bränsle åtgång x utsläpp blev på något konstigt sätt inte längre det primära. Låt mig ge ett exempel: en snål, lätt och liten personbil blir ej miljöklassasad emedan en stor törstig suv med dieselmotor kan bli det. Trixandet tog fart och plötsligt höjdes vikt på flera modeller för att fordonet skulle kunna klassas in enl den nya förvirrade miljöreglerna. Bra jobbat centern!

Det är i dagsläget glest vid etanolpumpen. De som idag fyndar en beg Saab av senare biopower-modell kan se fram emot ett billigt och miljövänligt ägande på allvar. Nya biobränsle baserade etanolbränslen är under framtagande och i USA satsar man hårt på etanol2 tekniken. Sverige gör tvärtom och lurar in en stor del av bilägarna i en fossilbränsle driven bil där dessutom bristande tillgång snart kommer att pressa dieselpriset uppåt. Att en hybrid /dieseldriven bil överhuvudtaget kan bli klassad som miljöbil övergår mitt och många experters förstånd!

Vad centern och regeringen borde göra är förstås ett omtag om hela miljöbilspolitiken, premiera bensin/etanoldrift före dieselhybrider, ställa krav på producenterna samt fortsätta miljösubventionera både den inhemska etanolproduktionen men även samarbeta med USA inför den nya teknikutveckling som kommer inom etanoldriften.

Men man blir inte längre förvånad över kompassbristen inom miljöpolitiken och framför allt gällande klassningen och styrningen gällande alternativa bränslen, Dags att vakna nu centern!

Tillbaka

Kontakt

www.independent- watcher.se

© 2013 All rights reserved.

Skapa en hemsida gratisWebnode